DIGITAAL.CZ s.r.o. | IČ 04437527 | DIČ CZ04437527
Děláme z podnikatelů ambasadory. HR marketing & Ambasadoring & Event marketing.
Ambasadorský program je iniciativa, ve které firma identifikuje a vyškolí zaměstnance, aby se stali „ambasadory / vlajkonoši“ značky. Tito ambasadoři pak reprezentují firmu na veřejnosti, zejména na sociálních sítích, a pomáhají zvyšovat povědomí o značce, hodnotách firmy nebo jejích produktech.
Jak vysvětlil Jirka Kratochvíl z DIGITAALu na webináři:
„Ambasadoring je o tom, aby lidé uvnitř firmy přebírali otěže marketingové komunikace a stali se vlajkonoši značky na svých osobních profilech.“
Tradiční firemní komunikace, jako jsou tiskové zprávy nebo oficiální firemní profily na sociálních sítích, už dnes často nestačí. Lidé chtějí vidět autentické příběhy skutečných lidí. Kratochvíl zdůraznil:
„Lidé chtějí na sociálních sítích vidět především lidi, jak firma, kdo v té firmě dělá, jaké má hodnoty.“
Ambasadoring tedy nejenže zvyšuje viditelnost firmy, ale také buduje důvěru a osobní vazby s publikem. Když se zaměstnanci stávají tvářemi značky, jejich komunikace působí osobněji a věrohodněji než anonymní příspěvky z firemního profilu.
Ne každému zaměstnanci je role ambasadora přirozeně blízká. Je důležité vybrat lidi, kteří jsou přirozeně komunikativní, zapálení pro značku a ochotni sdílet své zkušenosti. Bogdan Siderek z ikigai.cz, který webinář vedl společně s DIGITAAL, zdůrazňuje, že
„ambasadorem nikdy nebude člověk, který nevěří, anebo se nechová přesvědčivě.“
Při výběru ambasadorů může být užitečné využít metodiky, jako je například metodika silných stránek Gallup. Ta pomáhá identifikovat přirozené talenty zaměstnanců a určit, kdo má pro roli ambasadora nejvhodnější předpoklady. Pokud někdo vyniká v komunikaci a má silnou schopnost navazovat vztahy, může být ideálním kandidátem na ambasadora.
Klíčem k úspěšnému ambasadorskému programu je jasné stanovení cílů a očekávání. Firma musí přesně vědět, co chce prostřednictvím ambasadorů dosáhnout – ať už jde o zvýšení povědomí o značce, posílení firemní kultury nebo přímo zvýšení prodejů. Siderek s Kratochvílem shodně upozorňují, že „určení záměru je nejzásadnější. Pokud tam nebude definován záměr, může ambasadoring skončit bez výsledku.“
Firmy by měly také zvážit, zda jejich ambasadorský program bude zaměřen na interní nebo externí publikum, případně na kombinaci obojího. Podle toho pak mohou upravit způsob komunikace a nastavit specifické metriky pro měření úspěšnosti programu.
Ambasadorům by měla být poskytována pravidelná podpora a školení. Jakmile jsou identifikováni správní lidé, je důležité je neustále motivovat a dávat jim nástroje, které potřebují k úspěchu. To může zahrnovat školení na tvorbu obsahu, semináře o využívání sociálních sítí nebo přístup k materiálům, které mohou při své práci využívat.
Podle Bogdana Siderka je také zásadní mít podporu managementu: „Pokud tam není podpora toho TOP managementu a majitele, tak ten ambasadoring většinou nemá smysl.“
Pokud jste ambasadorem a chcete být úspěšní na LinkedIn, za DIGITAAL doporučujeme několik klíčových kroků:
Existuje mnoho způsobů, jak mohou firmy úspěšně využívat ambasadorský program. Například my v DIGITAALu využíváme ambasadory nejen pro zvyšování povědomí o značce, ale i pro sdílení odborných znalostí a budování důvěry s potenciálními klienty. V praxi to znamená, že místo toho, abychom za klienta komunikovali na jeho firemních stránkách, komunikujeme prostřednictvím osobních Linkedin profilů.
Skvělým příkladem je například Jiří Procházka z PF komplet a řada dalších našich klientů. Pokud bychom vám měli doporučit špičkově odváděnou práci v rámci našeho řemesla, byť ne z našeho portfolia, pak určitě sledujte Dalibora Cicmana. Šéf e-commerce firmy Gym Beam vám ukáže, jak to vypadá v zákulisí soutěže Podnikatel roku, vezme vás na otevření firemního fitka nebo nechá nahlédnout do jeho investičního portfolia. Tohle je ukázka skvěle zvládnuté práce jeho týmu i Dalibora samotného.
Ambasadorský program může být silným nástrojem pro zlepšení firemní komunikace a budování značky. Klíčem k úspěchu je vybrat správné lidi, jasně definovat cíle a poskytovat ambasadorům podporu a školení. Jak říká Jirka Kratochvíl: „Ambasadoring je skvělá věc, ale jděte na to skrz dobrovolnost a skrz to, ať to lidi dělají rádi.“
Jsme DIGITAAL a děláme z podnikatelů business influencery.