DIGITAAL.CZ s.r.o. | IČ 04437527 | DIČ CZ04437527
DIGITAALní komunikace pro profesionály. HR marketing & Employer branding.
Podcast Jak to jde? není nudný rozhovor ve studiu, ale zajímavé povídání za pochodu s ještě zajímavější osobností businessu. Potkáme se vždy v místě, které je pro hosta přirozené – na ulici, v kanceláři, v továrně.
Táňa Strojná, RPO ze společnosti ManPower Group, zavítala do kanceláře DIGITAALu. O čem bude podcast? Rozebereme výhody najímání externích HRistů, povíme si o vývoji trendů v HR, přičemž srovnáme Česko se světem a v neposlední řadě nám Táňa prozradí, jak komunikace mezi HR a managementem funguje.
Proč nás HR baví? Jednak se HR na sociálních sítích v poslední době rozmohlo a poptávka po kampaních na nábor zaměstnanců rapidně roste, jednak pořádáme HRko – HR párty & Festival HR řešení. Letos jsme uskutečnili již 4. ročník této netradiční konference, kterou navštívilo necelých 400 lidí. Posluchači si vyslechli celkem 11 spíkrů, kteří představili 7 případových studií, ve kterých prezentovali konkrétní řešení. Z HRka máme na našem webu celý report, stačí kliknout sem.
Co je RPO? Slyšíte to poprvé? HR oddělení bývá součásti organizačního schématu většiny firem. RPO je však externí člověk, agentura, která jedná jménem vaší firmy, avšak pracuje pro vás na omezenou dobu. V čem jsou výhody této spolupráce? V čem se dá ušetřit, když budete některé služby outsourcovat?
“Ty si najmeš mě, platíš si toho nejlepšího, kterého bys těžce na trhu hledal, těžce ho přeplácel a zároveň bys ho musel brutálně motivovat, aby to pro tebe dělal. A ty si najdeš firmu, která to pro tebe udělá“, popisuje výhody outsourcingu Táňa Strojná.
Během rozhovoru jsme narazili na témata, která se vznášejí nad podniky a firmami posledních asi 8 let (v roce 2013 se začalo hovořit o průmyslu 4.0) – digitalizace a moderní technologie. Bavili jsme se i o míře nezaměstnanosti v Česku. Situace na trhu práce se kvůli mnoha vlivům mění a je třeba, aby se chování managementu a HRistů na změny adaptovalo. Táňa srovnala jejich pohledy na potřeby trhu práce dnes a před 15 lety. Jak moc se situace změnila? Hodně. Moderní člověk si nevybírá zaměstnání kvůli penězům a klade větší důraz na image firmy, benefity, které nabídne a co člověk v zaměstnání v konkrétní firmě získá. Ve firmách v USA je běžné “opečovávat” své zaměstnance, nabízet jim wellness pobyty a vitamínové balíčky. Tento trend už se dostává i k nám.
“HR vize by se měly umět spočítat, aby to business pojal, a to je podle mě kámen úrazu”, doplňuje Táňa Strojná.
Není mnoho firem, kde by HR bylo součástí boardu. Nemá pravomoci rozhodovat a bere se jako výkonná či podpůrná složka businessu. Stojí před dveřmi a čeká, na čem se management shodne, co naplánuje. Personalisty v drtivé většině dělají ženy. Ty mají často problém navázat na komunikační vlny managementu nebo výroby, protože tato oddělení jsou naopak mužskou doménou. Muži jsou direktivní a více než slovíčka chtějí vidět fakta, čísla a data.
“Všichni ti asijští studenti se vrátit chtějí. A je to i žádoucí v těch jejich státech, že se mají naučit a vrátit se… Je to podle mě nevyužitý potenciál, firmy se na to nezaměřují.“
Zahraniční pracovníci nejsou jen agenturní dělníci v továrnách nebo pokojské na hotelech. Táňa Strojná vnímá studenty perspektivních oborů na našich univerzitách jako nevyužitý potenciál pro tuzemské podniky. Studenti se po státnicích a promocích často odstěhují zpátky do vlasti a to je dle Táni Strojné negativum.
Zajímá vás téma vývoje zaměstnanosti a vliv moderních technologií? Poslechněte si nový díl podcastu Jak to jde? s Táňou Strojnou. Tenhle díl i všechny předešlé najdete na www.digitaal.cz nebo přímo na Spotify, Apple Music či Google Podcasts pod názvem „Jak to jde?“.
Pod čarou: Marketing a HR jdou dnes často ruku v ruce. Firmy využívají marketing často ani ne tak k prodeji produktů, ale k prodeji sebe sama. Sebe sama nových uchazečům, kteří hledají hlubší poslání firmy, se kterou spojí svou budoucnost. A právě HR marketing je něco, co v DIGITAALu děláme velmi často. Komunikací na Linkedin počínaje, přes náborové kampaně a konče interní komunikací. Kdyby vás to zajímalo, můžeme se o tom pobavit.