DIGITAAL.CZ s.r.o. | IČ 04437527 | DIČ CZ04437527
DIGITAALní komunikace pro profesionály. HR marketing & Employer branding.
Možná, ne možná, zcela jistě to znáte.
Potřebujete novou komunikační strategii, hodláte uspořádat konferenci, je načase podpořit PR. A protože je váš byznys úplně mimo vody marketingu, najmete si, po důkladném prověřování, agenturu. Na první schůzce společně slavnostně vztyčíte směrovku mířící k cíli. To je ono, tam chceme za pár týdnů být! A pak… pak najednou šlapete vodu. Topíte se v detailech.
„Základem úspěšné spolupráce s každým klientem je co nejlepší pochopení představy onoho cíle. Přístavu, do kterého potřebujeme doplout, ať už budou vlny jakkoli velké a racci budou jakkoli řvát. Jakmile ale cestou začneme řešit, k čemu mají červené zobáky a jestli by nevypadali lépe s křídly orla, směr zcela jistě ztratíme. Zabývání se příliš mnoha detaily, které ve výsledku celkem nic neřeší, ubírá síly jak zákazníkovi, tak agentuře,“ říká Jiří Kratochvíl, zakladatel DIGITAAL.CZ.
Jeden z nejlepších tenistů historie, Andre Agassi, se část své kariéry soustředil na co nejdokonalejší provedení každého úderu. Nebyl spokojen on, trenéři ani diváci. Jakmile vyměnil perfekcionismus upřený jen k odpalu za soustředění na výsledek zápasu, zrychlil pohyb na kurtu a do vracení míčků vložil veškerou energii, začal sbírat medaile a poháry.
Podobně pracujeme v DIGITAAL.CZ. Na základě dlouholetých zkušeností s desítkami klientů jsme vypilovali filozofii řízení marketingových projektů, která je, světe div se, neuvěřitelně jednoduchá: Vždycky chceme odvést tu nejlepší práci. Klienta pečlivě vyslechneme, za jeho přispění nasměrujeme kormidlo a vyplouváme. Cestou ho informujeme o rychlosti větru, přízni mořských proudů a uražených kilometrech. Nikdy po něm ale nechceme, aby přemýšlel, čím vydrhnout palubu nebo kde sehnat nový šroub k uchycení motoru.
Řízení marketingových projektů je dobré svěřit jednomu kompaktnímu a skvěle spolupracujícímu týmu. „Jde totiž vždy o to, abyste pracovali s lidmi, kteří jsou ve svých oborech experty, ale zároveň jim nechybí potřebné přesahy, nadhled a zkušenosti. Není totiž možné řešit třeba reklamu na Facebooku bez návaznosti na data z Analytics nebo psát mailing bez poznatků z Google Ads,“ doporučuje J. Kratochvíl s tím, že klienti mnohdy přenášejí své obavy z byznysu (všechno musí mít jasná pravidla, jakékoli rozhodnutí je nutné nechat proběhnout interním připomínkovacím kolečkem, rychlá řešení nemůžou být nikdy dobrá) do pohledu na fungování marketingových agentur, což je může velmi svazovat, zpomalovat celý proces a zužovat jejich schopnost prezentovat vlastní značku.
Neexistuje univerzální „správná“ cesta. Zvláště v marketingu platí, že co funguje jednomu, může u jiného znamenat slušný průšvih.
„To kouzlo není v tom, jestli firmě nabídneme A/B, nebo A/B/C testování příspěvků na sociálních sítích. Jestli pošleme třístránkové nebo dvacetistránkové reporty. Spočívá ve schopnosti táhnout projekt dobrým směrem, každý den, krok za krokem,“ dodává Marek Lintner, marketingový specialista DIGITAAL.CZ.
K řízení projektů používáme v podstatě dva nástroje – web projektove.cz a každodenní práci na řešení jednotlivých úkolů. V malém, ale výkonném týmu ví každý přesně, co a kdy má dělat i proč. Je totiž nutné, aby na sebe vše navazovalo a v potřebném tempu odsýpalo.
První setkání s klientem je zásadní, nikoli poslední. I po něm existuje možnost poupravit cíle spolupráce, předat zpětnou vazbu. Ale:
„Na začátku vždy definujeme a velmi podrobně specifikujeme požadavky zákazníka. Musíme pochopit jeho vizi, obeznámit se s firemní kulturou, specifikovat cílovou skupinu… Zajímá nás zkrátka příběh. Tak, abychom byli schopni dodat komplexní službu. Ať už je jí celorepubliková kampaň, uvedení novinky na trh nebo komunikace na sociálních sítích,“ vysvětluje Jiří Kratochvíl.
Zákazník každý týden obdrží minireport, jednou za měsíc pak posíláme velkou souhrnnou zprávu. Pokud provádíme zásadní úpravy (cílení, grafiky, tonality komunikace apod.), vždy o nich klienty informujeme. Dozví se, proč k nim přistupujeme, co přinesou a později samozřejmě, jaký měly výsledek.
„Je naprosto nezbytné, aby zákazník reportům rozuměl, chápal souvislosti a měl možnost se na nejasné záležitosti přeptat. Na druhou stranu potřebujeme mít v rozhodování o jednotlivostech jistou autonomii. Když se točíme v kruhu kvůli barvě tlačítka CTA, čekání na zpětnou vazbu ke každé fotce na Facebooku, jiná práce stojí a otrávení jsme všichni – v agentuře i u zákazníka,“ popisuje hlavní úskalí řízení marketingových projektů M. Lintner.
Vzkaz zákazníkům? Uvolněte se, hoďte nohy na stůl a marketing nechejte na nás. Invenci a nápady pak budete moci směřovat do rozvoje a stabilizace svého podnikání. Aby se váš marketing posouval, kam potřebujete, pamatujte, že: