DIGITAAL.CZ s.r.o. | IČ 04437527 | DIČ CZ04437527
DIGITAALní komunikace pro profesionály. HR marketing & Employer branding.
🟦 TikTok přeskočil Google v návštěvnosti stránek a má nejpřesnější algoritmus
🟪 Nákupy na sociálních sítích porostou třikrát rychleji než tradiční e-commerce
🟦 „Superkrátká“ sdělení zejména prostřednictvím videí trendem roku 2023
🟪 Umělá inteligence nám dodá jen obsah, který máme rádi
🟦 Tiskoviny čtou jen 2 % generace Z
🟪 85 % mladých lidí ve věku 15 – 24 let oslovíte na sociálních sítích
🟦 Co je víc než autenticita?
LinkedIn, největší profesní sít na světě, vznikl, ještě dříve než Facebook, v roce 2002. Aktuálně má v Česku 2,2 miliony uživatelů, tedy stejně jako TikTok. Rozdíl je však v tom, že TikTok byl uveden na trh teprve v roce 2016. To, co LinkedIn budoval 20 let, dokázal TikTok za 6 let. Stal se tak nejdynamičtěji rostoucí sociální sítí.
Ano, je to tak. TikTok překonal hranici miliardy aktivních uživatelů měsíčně. Stal se tak nejnavštěvovanější internetovou stránkou na světě a předběhl třeba i Google.
Stejně jako nelze přehlížet generaci Z, nemůžeme podceňovat také sociální síť, na které vyrostli a na které denně tráví spoustu času. Z prvního pohledu se nám obsah na TikToku může zdát primitivní a jeho tvůrci ještě dětmi, které zveřejňují hlouposti. Nezapomínejme však na to, že i my jsme byli děti, které jednoho dne vyrostly.
TikTok však už není jen o teenagerech, kteří postují příspěvky z nakupování, z mejdanů nebo z chillování po škole. Jeho uživatelé přirozeně rostou, vyvíjejí se, a obsah se tak stává vyspělejším. Z mladých studentů se stává reálný zákazník, nakupující, zaměstnanec, podnikatel, ředitel nebo majitel firmy. Jednoduše člověk, který má potřeby: kupuje potraviny, drogerii, módní doplňky, auto, dům, byt, objednává služby apod. Vytváří se zde silná kupní síla a toho si velcí hráči všímají stále více.
K mladé generaci se navíc přidávají i starší uživatelé. Zhruba 10 % uživatelů je ve věku od 35 do 44 let. Lidí ve věku od 45 do 54 let je zde okolo 90 000. V budoucnu, kdo nebude na TikToku jakoby nebyl. Možná to zní přehnaně, ale může to tak být.
Ohlédneme-li se o pouhé čtvrtstoletí zpátky, v každé kanceláři byly noviny. U novinových stánků se při ranní špičce tvořily fronty. Na nádraží, v podchodech, na náměstí stáli prodejci novin a hlasitě četli nejzajímavější nadpisy. Tato doba je už dávno pryč.
85 % mladých lidí ve věku 15 – 24 let oslovíte na sociálních sítích. Z méně než dvou třetin je oslníte něčím zajímavým na webu nebo na reklamních plochách na ulici. U televize jsme na 19 %. Rádio poslouchá okolo 5 % Gen Zers a u novin nebo časopisů jsme pouze na 2 %.
Krátká videa. Na tom byl postaven TikTok v roce 2016. Inspiroval se od něj Instagram prostřednictvím Reels nebo Facebook prostřednictvím doporučeného obsahu ve Feedu.
Očekává se, že tento trend postupně přenese generace Z také na dosud „mainstreamové“ platformy typu Facebook nebo LinkedIn.
V minulém roce ovládli LinkedIn ambasadoři. Stále více uživatelů odkrývá své soukromí, ukazuje svou tvář a dělí se o názory a postoje. U Facebooku jsme na to zvyklí. Lidé sdílejí příspěvky z víkendu, z dovolené, z večeře s přáteli apod. Představa, že by měl takto veřejně komunikovat třeba majitel nebo ředitel firmy, byla dříve nemyslitelná. Jenže právě autentičnost byla v roce 2022 trefou do černého. Ukázat produkt, který má firma vyrábí, je úplně něco jiného, než ukázat sám sebe s tím daným produktem a s vlastním hodnocením. Napsat, že jsem se zúčastnil firemní porady je úplně něco jiného, než se s kolegy/se zaměstnanci vyfotit a napsat něco opravdového od srdce.
Začaly se tak na LinkedIn objevovat selfie fotky, v určité míře i volnočasové příspěvky nesouvisející s prací nebo podnikáním a stále více obličejů a to se lidem i algoritmu LinkedIn zalíbilo.
Začaly se tak objevovat názory, že LinkedIn „facebookovatí“. Je to správně nebo špatně? Je to prostě vývoj a na ambasadorství i v tomto roce bude kladen velmi vysoký důraz. Zelenou tomuto trendu dáváme nejen my uživatelé, ale také LinkedIn algoritmus, který ty osobnější příspěvky upřednostňuje před ostatními.
Aplikace BeReal je založená na současném snímání předního i zadního objektivu mobilu. Fotka se ihned bez jakýchkoliv úprav odešle všem uživatelům. Takže autenticita na 100 %.
Přestože popularita této aplikace v uplynulém roce rapidně rostla, těžko říct, zda se dostane na vrchol mezi elitu a zda se zde také udrží. Každopádně to napovídá, jakým směrem se mohou a budou ubírat sociální sítě v tomto roce – k autenticitě.
Umělá inteligence je všude kolem nás, byť si to zatím ještě možná neuvědomujeme. Na sociálních sítích má především tu roli, že z toho nadměrného obsahu vybírá jen zlomek toho, co nás opravdu zajímá. A to na základě našeho chování: co lajkujeme, co komentujeme, co vyhledáváme apod.
Algoritmy na sociálních sítích už nějakou dobu fungují, ale budou mnohem přesnější. A víte, která síť je aktuálně na špici v přesnosti algoritmů? TikTok! Mladý hráč na poli, kterému se v tomto směru snaží ostatní sítě přiblížit.
Ke konci roku 2022 jste mohli vidět také texty nebo grafiku, kterou vygenerovala umělá inteligence. Umělá inteligence bude mít zcela jistě velmi významnou pozici na sociálních sítích v blízké budoucnosti.
Napadá vás, co bude např. s organickým firemním obsahem? Budete muset opravdu zabojovat, aby prošel filtrem umělé inteligence. Tedy, aby vyhodnotil, že toto chce konkrétní uživatel vidět. Jednoduše, uživatelům se bude zobrazovat přesně na míru to, co mají rádi.
Odhaduje se, že nakupování přímo na sociálních sítích do roku 2025 poroste třikrát rychleji než tradiční e-commerce. Důvod je zcela jednoduchý. Brouzdáte na sítích a něco se vám zalíbí a hned si to můžete koupit. Nemusíte se přesměrovávat na e-shop, ale hned tady a teď kupujete. Stoupající zájem o nákupy na sociálních sítích potvrdila společnost Salesforce, která svým průzkumem zjistila, že 56 % zákazníků využívá sociální sítě k nákupům mnohem častěji než před rokem a 61 % uživatelů plánuje tímto způsobem nakupovat.
Novinek je pro začátek roku 2023 víc než dost. Jak se v tom všem vyznat a zůstat v centru dění?
Obraťte se na nás. My už se postaráme o to, abyste zazářili na sociálních sítích.