DIGITAAL.CZ s.r.o. | IČ 04437527 | DIČ CZ04437527
DIGITAALní komunikace pro profesionály. HR marketing & Employer branding.
🟪 JEDNA FOTOGRAFIE v příspěvku = nejvíce šiřitelný obsah
🟦 DOKUMENTY (např. pdf) výrazně zvyšují dosah příspěvků
🟪 60 SEKUND je ideální délka zveřejněných videí
🟦 Na 85 % vzroste šance vidět obsah profilu člověka, se kterým si píšete
Šíření obsahu na sociálních sítích funguje na bázi algoritmů. Platformy tak chtějí ochránit nás uživatele před nerelevantním obsahem. Chtějí nám prostě ukazovat jen to, co nás zajímá, co nás baví a ukazovat obsah od přátel, se kterými jsme na sítích nejvíce v kontaktu. Stejně tomu je i na businessové platformě LinkedIn. Kdo nás sledujete, víte, že LinkedIn je naše oblíbená sociální síť a už dlouhé roky ukazujeme přednosti platformy pro business šéfům firem, obchodníkům i personalistům. Dneska se podíváme na závěry velké studie, kterou nedávno představil Richard van der Blom. Studie zkoumala vliv algoritmů na šíření uživatelského obsahu. To, že jsou výsledky skutečně relevantní, dokazuje fakt, že průzkum proběhl na více než 10.000 příspěvcích. Celková studie dnes čítá okolo 60 stran, my jsme pro vás ale vybrali to nejpodstatnější a dáme vám to v tomto článku do kontextu.
Jestliže tvoříte na LinkedIn vlastní obsah, tak jaký typ příspěvků je ten, který se bude šířit nejvíce? Ze studie vyšlo, že nejvíce šiřitelný obsah jsou příspěvky s jednou fotografií. Ty zaznamenali největší posun co do vizibility oproti roku 2021. Zajímavé ale je, že asi největší rozdíl ve vizibilitě zaznamenávají placené příspěvky a velmi pozitivní vliv na dosah vašeho obsahu má sdílení dokumentů (třeba PDF) nebo příspěvky s více fotkami najednou. U posledně jmenovaného bychom se rádi zastavili. Na datech našich klientů bez rozdílu oboru vidíme, že právě příspěvky, které obsahují více fotografií, zaznamenávají několikanásobně větší uživatelskou aktivitu než příspěvky s jednou fotografií. Zároveň zde logicky dramaticky roste počet prokliků na tyto fotolagerie a to má zase velmi pozitivní vliv na parametr, kterému LinkedIn říká dwelltime. Tedy čas strávený čtením nebo prohlížením konkrétního obsahu. Zatímco běžný post s jednou fotkou má obvyklou míru zapojení uživatelů kolem 5 %, pak post s několika fotkami najednou má běžně 50 a více procentní míru zapojení a mnohonásobně vyšší počet prokliků na příspěvek. A proč je důležité, kolik času stráví uživatelé čtením vašeho obsahu? Je to jednoduché. Nedá se to, nebo jen velmi těžko, obejít. Na lajkování nebo komentování vašich postů se dá snadno domluvit v rámci firmy nebo okruhu přátel. Na době strávené konzumací obsahu ne. A když roste čas strávený čtením vašeho postu, pak to asi znamená, že obsah je pro uživatele zajímavý a tedy i vysoce relevantní.
Samozřejmě i tomu se dá jít naproti, třeba právě používáním fotogalerií. Krátkých videí do 60 vteřin, využíváním anket nebo psaním textů s délkou mezi 1200-1500 znaky. Zajímavý nám v rámci studie přišel fakt, který dokazuje, že pokud na LinkedIn olajkujete nějaký příspěvek, vzroste šance, že uvidíte další obsah od stejného autora o 30 %. Pokud byste obsah okomentovali, roste šance dokonce k 80 % a pozor, pokud si s autorem píšete skrz soukromé zprávy, pak roste šance vidět jeho další obsah až k 85 %! Není tedy vždy nutné, abyste na síti aktivně publikovali obsah nebo dávali ostatním palce nahoru. Komunikace s ostatními uživateli v rámci soukromých zpráv má větší váhu, než jakákoliv jiná sociální interakce.
Sdílení dokumentů ve formátu PDF, které se na síti poté zobrazí jako tzv. carousel, roste mezi uživateli na oblibě a delší dobu se ví, že platforma tento obsah upřednostňuje. Ale i to má svá pravidla. Optimální počet slajdů v carouselu by měl být 7, ne méně než 4 a ne více než 11. Poučení? Tvořte tyto dokumenty kreativní, s výraznou grafikou titulní stránky, ale nesdílejte, prosím, vaše kompletní firemní magazíny. Tam by totiž výhoda větší vizibility a dosahu nemusela platit.
Používáte rádi a často emoji? Tak pozor. V rámci studie bylo zjištěni, že příspěvek by neměl obsahovat více než 10 emoji a na jednom řádku by neměly být použity více než 4 ikonky. Jak jste na tom vy?
O tom, že selfie fotky fungují i na LinkedIn, není pochyb a říkáme to v rámci našich LinkedIn tréninků často. Teď je to ale potvrzeno. Selfie fotka zvyšuje míru interakce uživatelů s příspěvkem až trojnásobně. Nevěříte? Vyzkoušejte to!
Zajímavé nám ale přišlo také zjištění, že příspěvek psaný více jazyky má nižší dosah, než kdyby byl psán pouze v jednom jazyce. A toto má také velký vliv na reklamu. Pokud totiž máte post psaný třeba v angličtině a češtině, tak vám s velkou pravděpodobností LinkedIn nedovolí jeho propagaci v rámci placené inzerce. Co s tím? Musíte se prostě rozhodnout, k jakému publiku budete mluvit přednostně.
A jak je to s videem? LinkedIn má video rád. A proto ho také více šíří. Jeho dosah však meziročně značně poklesl. Ale i to má svá specifika. Nejlepší je, když svá videa budete nahrávat na platformu napřímo. Pokud potřebujete sdílet video z nějaké videoplatformy, pak rozhodně z Vimeo. Právě videa z platformy Vimeo zaznamenávají 2,2x větší dosah než videa sdílená z YouTube. Zajímavé, že?
Obecně jsme velkými fandy ambasadorství zaměstnanců na sociálních sítích. Představte si, že pokud váš zaměstnanec, který má ve svém profilu vyplněnu příslušnost k vaší společnosti, olajkuje nebo okomentuje firemní obsah na firemní stránce, má to o 30 % menší vliv na dosah firemního příspěvku oproti stejné interakci, kterou provede uživatel mimo vaši organizaci. Jak s tím naložit? Nejlépe bude, když dáte svým lidem informaci, kterou chcete aby na svých profilech propagovali, ale dali jim volnou ruku v tom, aby si napsali obsah podle sebe a zároveň na svých vlastních profilech.
Zajímá vás oblast LinkedIn více do hloubky? A chtěli byste vědět, jak tuhle businessovou platformu využít pro svůj business nebo HR? Ozvěte se nám. Jsme DIGITAAL, komunikační agentura se zaměřením na strojírenství, management, logistiku a technologie.