DIGITAAL.CZ s.r.o. | IČ 04437527 | DIČ CZ04437527
Děláme z podnikatelů ambasadory. HR marketing & Ambasadoring & Event marketing.
Eventy máme v krvi. A kdybychom měli říct, v čem jsme fakt zatraceně dobří, pak je to event marketing. Kolem oboru se točíme už pěknou řádku let. Event marketingový track record sahá zhruba 12 let dozadu a za tu dobu jsme si vytvořili funkční systém práce, který je aplikovatelný na každý typ akce. Konferecni i běžecký závod. A to je právě případ Havířovské desítky, kdy se na marketingové podhoubí právě teď podíváme.
V rámci komunikace Havířovské desítky pracujeme na několika frontách. Facebook, Instagram, Linkedin a newslettery + letos nově kompletní zajištění tiskových grafik.
V rámci Facebooku a Instagramu se zaměřujeme především na komunikaci témat spojených s hlavním závodem na deset a pět kilometrů, podporu partnerů, zviditelnění dětského běhu (Pegres Rodinný běh). Zatímco na Linkedin rozjíždíme linii zaměřenou na firmy a firemní běhy v rámci RBP Firemní štafety.
V newsletterech komunikujeme se všemi těmito cílovkami samostatně v četnosti zhruba 1-2 mailingy měsíčně. Nově jsme zde přešli na český nástroj Ecomail, který je stejně dobrý jako Mailchimp, ale výrazně levnější, což nám pomohlo optimalizovat náklady směrem dolů.
Všimli jsme si ale jedné věci a sice rozdílnosti metrik, které oba nástroje používají. Zatímco u Mailchimpů je průměrný open rate 20-25% bez rozdílu oboru nebo klienta. Tak u Ecomailu je to 40-45%. Click rate je u Mailchimpu někde mezi 3-5%, ale u Ecomailu je to 1-2% a opět bez rozdílu oboru nebo klienta.
Pojďme ale zpět k sociálním sítím. Sociální sítě jsou obecně místem, na kterém nejčastěji hrajeme. Naší absolutní srdcovkou je platforma Linkedin, která nesměla chybět ani v tomto sportovním odvětví. A čísla nejsou vůbec špatná.
Na Linkedin jsme letos komunikovali zhruba od března, dubna 2024 a za tu dobu jsme vypublikovali celkem 53 postů cílených jen a pouze na na firemní štafety, které mohou přihlašovat firemy z Moravskoslezského kraje. 53 příspěvků znamená +39% oproti roku 2023.
Za dobu toho půl roku, kdy jsme komunikaci za Havířovskou desítku na Linkedin vedli, jsme dosáhli na 20.890 impresí (zobrazení). Získali 582 lajků a 2721 kliknutí na příspěvek.
Z pohledu sociodemografie jsme nejčastěji oslovovali lidi z IT (272), automotive a managementu. Ti se rekrutovali z firem o velikosti do 50 lidí, na druhém místě to byly firmy od 1 do 5k zaměstnanců a na třetím místě firmy do 200 lidí.
Nejčastější funkce, na které naši sledující pracují je HR, Business Development a Sales & Media. Seniorita: Senior, Entry, Director, Manager…
Sečteno podtrženo, cílovka více než relevantní rozhodnout o tom, že firma vyšle svůj běžecký tým a postaví firemní štafetu.
Že to není business téma? Že to na Linkedin neptaří? Ale kdeže! Velké procento lidí v řídících pozicích dnes aktivně sportuje a běh patří mezi nejčastější aktivity těchto decision makerů. Takže sport na Linkedin patří a už druhým rokem dokazujeme, že se tomuto tématu na profesní sítí líbí.
Meziroční srovnání nemůžeme poskytnout, jelikož Linkedin nenabízí pohled rok dozadu, ale nárůst engagementu i zobrazení je podle reportů z minulého roku zásadní.
Nejúspěšnějšími formáty co do engagement rate byly fotogalerie s engagement rate mezi 69-79%!
Top příspěvkem podle míry zapojení publika byl ten, která dosáhl celkově 994 impresí, 760 kliknutí a míry zapojení 79%. Schválně porovnejte s jinými platformami.
Je nutné zdůraznit, že veškerá tato čísla a výsledky jsou bez použití placených kampaní. Jedná se o čistě organický zásah podpořený ambasadoringem jednoho ze zakladatelů závodu.
V rámci Facebooku je velikost fanouškovské základy výrazně větší, než u Linkedin a sice 2681 fanoušků.
Zde jsme za těch pár měsíců, kdy jsme na projektu pracovali natočili celkem 716.000 impresí, kdy je nutné do čísla započítat i placené reklamní kampaně cílené na běžce z okolí Havířova.
Z oněch 716k zobrazení bylo 689.000 impresí na úrovni post impressions a z placené kampaně přišlo na web celkově 8.900 prokliků.
Na Instagramu jsme použili pro propagaci běhu celkově 68 příspěvků, což představuje zvýšení intenzity o +17% oproti roku 2023. Na IG máme 642 sledujících a od března 2024 jsme dosáhli 84.000 impresí a 41.000 oslovených unikátních sledujících. Není špatné, že?
Dnem závodu nebo dnem akce obecně komunikace nekončí. Tady ta show začíná. Je to okamžik, kdy si budejete vztah se současnými závodníky a zároveň přesvědčíte ty, kteří se akce letos neúčastní. My v DIGITAALu se vždy snažíme pokrýt dny akce masivní komunikací ve Stories a Reels tak, aby sledující mimo závod mohli sledovat dění na akci téměř v reálném čase.
V den závodu jsme se tedy zaměřili na komunikaci formáty Stories, kde jsme sdíleli starty jednotlivých pod-závodů a následně jsme točili live rozhovory s běžci i partnery, které jsme dávali hned po natočení do Reels. Primárně na Instagram, sdíleno na Facebook.
No a data? Tady jsou:
Celkem ve Stories v den akce 44x příběhů.
Reels s rozhovory: 20x
Jen v říjnu (měsíc konání eventu) 56.000 zobrazení na Instagramu (50% Stories, 36% Reels)
Většina eventů se zaměřuje jen na marketingové fáze See, Thing a Do. Tedy zaujmout a prodat. Často se setkáváme s tím, že jakmile si někam koupíme vstupenku nebo registraci, tím krokem končí komunikace s námi jako se zákazníkem a mnohdy je podcenění ze strany organizátora tak silné, že si sami zjišťujeme kdy a kde akce je.
Proto se v DIGITAALu zaměřujeme i na komunikace ve fázi Care. Tedy péče o ty, kteří si již registraci pořídili. Jak konkrétně jsme to dělali u H10tky?
Zde jako hlavní kanál využíváme emailingu. Segmentujeme seznamy běžců a následně jim posíláme rady i tipy. Tak třeba na firmy, které běžely firemní štafetu, jsme informovali o tom, jak téma sportu ve firmě správně využít na sociálních sítích.
Nebo jak se jako tým na závod připravit.
Jak účast v běhu posílí firemní kulturu a zapojení zaměstnanců.
Proč vůbec běh běžet a jak firmám účast pomůže z pohledu HR.
Neprodáte možná více registrací.
Ale posílíte vztah ke značce.
Tak mrkneme třeba na Ostrava City Marathon. Závodu jsme se sami účastnili jako bežci, jedná se o skvělý sportovní event s řadou běžeckých es a parádní atmosférou na místě. Bohužel na sítích to tak nevypadalo. Závod se běžel 8/9/2024 a v den závodu 0 příspěvků na Instagramu. Stories nelze dohledat, protože nevytváří sbírky. 09. září publikují 1 video na Instagramu. Na Facebooku 4 příspěvky v den konání podniku. Po závodu sdílené pouze odkazy na fotogalerie přímo na Zoneramu (ufff), žádné fotogalerie, nulová interakce s běžci.
Obecně se jedná o velmi kvalitní akci, mnohem větší než Havířovská desítka. Po stránce marketingové komunikaci ale silně podceněnou. A právě tohle je ukázka toho, že i malí hráči mohou na sociálních sítích i dnes výrazně bodovat, pokud potenciál a sílu sítí pochopí.
Další ukázkou slabého marketingu je jinak výborný běh Starobělské Lurdy. Termín konání 10/11/2024. Komunikace se omezuje pouze na Facebook, na Instagramu nejsou vůbec. To je zásadní chyba, protože Instagram už dávno není platformou pro mladé do 20 let. Právě zde je výrazná skupina lidí v produktivním věku a protože jsme závod běželi, mrzelo nás, že jsme nemohli závod označit ve Stories. No a tím logicky pořadatel přichází a tisíce zobrazení.
Ale ať se neporovnáváme jen s těmi, kteří na sílu sociálních sítí ještě nepřišli, dáme se rychlé porovnání s těmi, kteří to dělají skvěle.
Běhej lesy. Super závod, parádní atmosféra, po celém Česku v kulisích hor, v MSK třeba na Bílé a to vám dá pořádně zabrat. Celkově pěkná komunikace, skvělé profesionální fotky, 13.000+ sledujících na Instagramu, Stories dohledatelné ve sbírkách, např. závod na Bílé 24 stories. Zároveň desítky stories v super kvalitě. Běžci, atmosféra, výhry i vyčerpání. Skvělé.
Nebo NN Night Run. Také běháme:-) Instagram: Sbírky stories. 15,9k sledujících, 36 stories z Ostravy, dobré zapojení ambasadorů a známých osobností, ale pouze 3 Reels z ostravského závodu. Graficky méně upraveno, ale hodně organizačních informací.
Dělat komunikaci závodu, resp. jakéhokoliv eventu není jen tak. A když to chcete dělat na úrovni, světově, tak si nevystačíte ani s AI. To je prostě fakt. Jen na marketingové komunikaci, grafice a reklamách jsme na letošní Havířovské desítce odpracovali 145 hodin čisté práce. Čas si počítáme po vteřinách. Na HRko, o kterém jsme také psali případovku, to bylo dokonce přes 300 hodin. Když tedy chcete dělat kvalitní a viditelný event marketing, s takovým nákladem je třeba počítat.
Pokaždé je co zlepšovat a přesně víme, kam komunikaci posunout příští rok, pokud u závodu budeme. Nicméně na datech vidíte, že nemusíte utrácet vysoké stovky tisíc abyste se svým eventem byli vidět. Havířovská desítka je toho důkazem dvakrát po sobě a letos si sáhla na výrazná čísla a díky tomu byl závod mezi komunitou nepřehlédnutelný.
Zaujalo vás to? Pořádáte sami nějakou akci a chcete mít světovou komunikaci? Tak s tím vám umíme pomoct.