DIGITAAL.CZ s.r.o. | IČ 04437527 | DIČ CZ04437527
Děláme z podnikatelů ambasadory. HR marketing & Ambasadoring & Event marketing.
My v DIGITAALu jsme přesvědčeni, že i B2B firmy mají na sociálních sítích co ukázat. Ale aby bylo co ukazovat, je třeba tvořit obsah. A to není žádná hračka. Jsou za tím hodiny rešerší, příprav, grafických prací a optimalizací. Ve výsledku může jít o desítky hodin měsíčně.
Skvěle to vystihl Tomáš Vala, generální ředitel SIKO koupelen: “Lidská práce je dnes finančně náročná. Zákazníci mají představu, že stojí tolik co zboží, ale práce přitom stojí i trojnásobek,” řekl ve Studiu ČMA. Platí to jak ve stavebnictví, tak v online marketingu, říkáme my v DIGITAALu.
Vše přitom záleží na tom, zda má klient konkrétní představu a dodává podklady, anebo přenechává veškerou iniciativu na vás. Tvorba takové strategie od nuly znamená i trojnásobně strávený čas, a klient tak ve výsledku sáhne hlouběji do kapsy.
Občas se setkáme s přístupem, že napsat příspěvek na sociální síť přeci umí každý. A že je to jen jedna fotka a pár vět. Ano, ALE…
Veškerý čas, který nad zakázkami trávíme, si poctivě měříme, a tak víme, že to zase taková hračka není. Tvorbou obsahu, kdy je třeba pouze dvou příspěvků týdně, trávíme klidně i 30 hodin měsíčně. V čem to je?
Zde je výčet jen části dílčích prací: tvorba komunikačních okruhů, příprava grafiky, hledání obsahu, prohledávání zmínek o klientovi, monitoring médií, hledání vhodných grafických podkladů, tvorba bannerů, střih videí, hledání citací a vizí, natáčení videí, rozhovorů, tvorba otázek, atd.
A právě vyhledávání témat ke komunikaci a všech podkladů tvoří velkou část hodinové dotace nás jako tvůrců obsahu. Pokud se do této činnosti klient nezapojuje, musí být hodinová dotace mnohem vyšší než u zakázek, kde klient spolupracuje aktivně a aktivně také přichází s podklady pro komunikaci.
Takový rozdíl může být opravdu markantní a pokud bychom se podívali na konkrétní čísla, tak na jedné straně máme klienta, pro kterého produkujeme cca 25 příspěvků týdně – měsíčně na zakázce trávíme mezi 10-18 hodinami. Zde ale máme k dispozici monitoringy médií a další podklady, ze kterých je možné čerpat. Na straně druhé máme zakázku, kde produkujeme 2-3 příspěvky týdně, ale bez nějakého většího zapojení a angažovanosti klienta – to se pak odráží na hodinové dotaci zakázky, na které díky všem rešerším a detektivní činnosti trávíme 25-30 hodin měsíčně.
Takže i když se ve finále skutečně jedná o jeden banner a tři věty, za každým takovým příspěvkem se skrývají hodiny vyhledávání a ověřování informací, spojování aktuálních trendů s podnikáním klienta, hledání v knihách nebo podcastech, hashtagů na Linkedin nebo rozhovorů se zaměstnanci firmy. A pak z toho skutečně po několika hodinách může vzniknout výstup v podobě fotky a pár vět.
Sociální sítě a celá ta show kolem je rozhodně full time job. Je možné to dělat inhouse, ale nikoliv za pomocí částečných úvazků interních obchodníků, ředitele nebo asistentky. Tito lidé mají jiné úkoly a stejně ve výsledku se pak stejně obracejí na agentury, protože zjistí, že vlastními silami nejsou schopni komunikaci zajišťovat a nebo že výsledek neodpovídá původní představě.
Pokud máte v inhouse týmu ostřílené markeťáky a copywrtitery, určitě vám to na sítích skvěle půjde. V opačném případě je lepší svěřit tvorbu obsahu do rukou profesionálů, kteří už mají zajeté procesy a ví tzv. kam sáhnout.
My v DIGITAALu tvoříme obsah na sociální sítě třeba pro CZECHOSLOVAK GROUP, WITKOWITZ ENVI, Magazín Positiv Business and Style, HRko nebo Českou manažerskou asociaci. Pokud budete mít zájem a chuť, můžeme pomoci i vám.